Tanam rumput karpet

Alhamdulillah projek nak tanam rumput karpet di tepi longkang akhirnya berjaya juga..Yahoo...

Awalnya nak tanam bunga matahari..tapi rasa tak puas kalau tak pandang hijau-hijauan waktu pagi.

Apa lagi bermula lah projek mencari rumput karpet.Pilihan rumput ialah Philippine grass. 

Sekeping RM2.00 bersaiz 2x1sekaki..Mahal ke? Janji ada..lagipun beli kawasan Batang Kali..Nak ke Sungai Buloh jauh rasenya.Beli 10 keping.Jumlah RM20.00.Nak tanam pun di tepi longkang.Bukan nak buat taman mini..Adalah sikit tanah sekangkang kera,tanam sendiri pun.Nak upah kontraktor  tak berbaloi.

Tak pasti ini cara penanaman rumput hiasan yang betul.Tapi yang utama cabut rumput-rumput liar dan buang segala benda-benda atau bahan binaan yang tak berkenaan. Kemudian ratakan tanah ataupun korek tanah dalam setengah kaki dan masukkan tanah baru.

Selepas itu tanamlah rumput karpet.AB tanam rapat-rapat rumput tersebut. Selesai menanam kita siram dengan air ye.

Buat permulaan, siram 3 Kali sehari dan minggu seterusnya 2 Kali sahaja pagi dan petang.

Sekarang hampir 3 minggu rumput ini ditanam..kelihatan segar bugar dan menghijau..
Philippine grass
Selepas ini kena rajin mencabut rumput-rumput liar yang tumbuh dicelah-celah rumput hiasan ini🌱.

Sekian dan selamat mencuba.


Comments

  1. murah gak tu... tempat lain mungkin lg mahal

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau beli di sungai buloh rasanya dapat lagi murah anis..

      Delete
  2. kalo sekeliling rmh cantik dan kemas, mata yg menengok pun rasa tenang je hehe

    ReplyDelete
  3. saya ada tanam juga, cuma kena rajin siram pada permulaan ni

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KRAFTANGAN DARIPADA BATANG AISKRIM

Bila Hati Tersentap !!!

DIY BOTOL PLASTIK