Posts

Showing posts from October, 2013

Buah Kiwi kegemaran Aina

Image
Aina suka makan buah kiwi.Kalau boleh dia nak habiskan buah kiwi tu hari tu juga.Sedap katanya.Memang pun sedap.Harganya boleh tahan juga.Expecially buah kiwi 'Gold'.So, kena beli buah kiwi 'Green' untuk aina sebab nak topup balik dalam fridge.Sebab hari tu aina dah kira,buah kiwi yang balance 2 simpan untuknya.Tapi entah cammane aku dah makan sebiji semalam...
Fakta yang ingin dikongsi keistimewaan makan buah kiwi: Mestilah baik untuk kesihatan sebab ada banyak kandungan nutrisi dan sesuai untuk diet sihat.Makan 2 biji sehari dah cukup untuk kandungan nutrisi yang diperlukan oleh badan kita.Dah tentu sedap walaupun ada rasa masam-masam.2 kali ganda jumlah Vitamin C berbanding buah Oren.Sesuai untuk Ibu yang hamil tau. Sebab ia mengandungi Asid Folik untuk perkembangan otak bayi.Mengandungi potassium yang sama dengan pisang.Ada anti-aging.Mengandungi serat, Vitamin E (jantung dan antioksidan).Dapat mengurangkan keradangan yang berkaitan dengan penyakit untuk jangka mas…

Gelagat chenachenis

Image
Seronoknya Aina & Anis (chenachenis) bila dapat ke office last week.Sanggup bangun awal ...semuanya baik, cakap tak nak kacau mama, tak nak buat bisinglah..sekejap je..pas tu diorang berdua ni buat bising,ketawalah,berguraulah..yang bestnya lama lagi ke mama? Ha kan dah cakap..bosanlah tu..Aktiviti anis dan aina...

Nanti nak datang lagilah office mama.Boleh tak mama?..Boleh..seronok pula diaorang.Mana taknya.Atas office.Turun bawah,shopping complex..hehehe..

Salam Sayang
~Azlea~

Rahsia Senyuman

Image
Assalamualaikum buat rakan pembaca semua..Alangkah ruginya kalau kita terlepas  12 rahsia di sebalik senyuman.Tak percaya? Jom baca fakta ini:


Dalam ajaran Islam,senyum mempunyai kedudukan yang setaraf dengan bersedekah.Sabda Rasulullah SAW."Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah,beramal makruf yang kalian lakukakan untuk   saudaranya juga sedekah,dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah."(HR Tirmizi dan Abu Dzar).Senyuman dan ketawa adalah senaman yang baik kerana ia membabaitkan diafragma,abdomen,sistem pernafasan,muka,kaki dan otot belakang.Senyuman bukan sekadar reaksi terhadap sesuatu,malah ia juga terlibat dalam penghasilan endorfin yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa dengan diri sendiri.Apabila kita senyum,sel pembunuh tumor dan virus semula jadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-interferon protein melawan penyakit),sel T (yang penting untuk sistem perta…

Hibanya hatiku..

Image
Hibanya hatiku meninggalkan anak kecil berumur 6 tahun di hostel bersama Fatin.Lagi hiba,kakak oklah mama,Cikgu Fatin ada.Lega Fatin ade,next week cikgu lain yang temankan aina.Semalam adalah hari pertama aina menjalankan latihan netball bersama rakan pasukan 'Selangor' yang lain. Jadual latihan aina padat.Setiap minggu aina akan berlatih di Klang dan ditemani guru pengiringnya.Al-Hamdulillah aina cepat mesra dengan rakannya dan agar aina dapat belajar membina dan meningkatkan keyakinan dirinya. Semoga Team Bola Jaring Selangor menjuarai pertandingan buat kali ke 3 di Hari Potensi Tabika Kemas Kebangsaan 2013 di Uitm Merbok Kedah pada 8-9 Nov ini.

Salam Sayang
~Azlea~

AINA DAN BOLA JARING (PART 2)

Image
27 Sept 2013 (Jumaat) Tengah sebok menyiapkan kerja-kerja ofis,telefon berbunyi.  Aku: Assalamualaikum, Cikgu Ana. Cikgu Ana: Waalaikumussalam, esok bawa Aina ke Shah Alam tau untuk selection ke peringkat kebangsaan pula. Aku: Aina terpilih ye cikgu. Cikgu Ana: Haah ye.mesti ade kat sekolah Men Berprestasi Tinggi Shah Alam sebelum kul 8.30am tau.esok saya ade kat sane. Aku: InsyaAllah cikgu. Malam tu tanyalah pada Aina:  Aku: Esok kakak kena main bola jaring tau.Kakak nak tak?Tapi Eli,Iqa,Auni tak main tau..kakak main dengan kawan baru tau. Aina: Nak,kakak suka main bola jaringlah mama.
28 Sept 2013 (Sabtu) Seperti yang dijanjikan kitaorang sampai kul 8.00am. Oh ye futsal pun ade buat pemilihan di sana.Seramai 25 orang kanak yang terpilih daripada 25,000 orang.Bangganya dan Aina satu-satunya peserta dari Daerah Hulu Selangor. Yang lain daripada Sepang,Petaling,Klang.Aina kena main 4 game.10 orang saje yang akan terpilih. Alhamdulillah Aina terpilih mewakili bola jaring negeri selangor ke peri…