Solekan undang penyakit

Assalamualaikum..


Info yang dipetik daripada Mag.com,kosmetik mempunyai tempoh jangka hayat tertentu..dan penggunaan lebih daripada yang ditetapkan akan mengundang risiko penyakit..

Sumber : google


Oleh itu ladies sila baca ye..

Lipstik (18 bulan):Lebih daripada tempoh itu, lipstik akan mengalami perubahan warna,meninggalkan aroma yang kurang enak dan tempat pembiakan bakteria untuk membiak, alergi dan kanser kulit.

Maskara (3 bulan): Hindari menggunakan maskara yang sama lebih dari 6 bulan sebab ia akan membuatkan mata mengalami infeksi.

Bedak/Loose powder (2 tahun): Bedak boleh disimpan sehingga 3 tahun dari tahun pembuatannya.Namun bedak akan kering selepas 2 tahun penggunaan dan tidak lembut.Tukar span sekerap mungkin untuk elak pertumbuhan bakteria.

Berus solekan: Amalkan mencucinya 2 minggu sekali..

Selepas ini sesiapa yang sentiasa bersolek tu pastikan uolls periksa lipstik, bedak atau maskara berapa lama dah guna..Jangan guna melebihi tempoh..bahaya..

Comments

  1. Ada tarikh luput juga rupanya. Terima kasih diatas info berguna ini

    ReplyDelete
  2. Nice info..hehe..rasenye alat2 solek mane tahan lame. Cepat je abis. Lagi2 yg jenis selalu bersolek sebelum keluar. :)

    ReplyDelete
  3. lya memang jarang sekali pakai makeup..biasa just guna foudation dgn bedak je

    ReplyDelete
  4. ehh bahaya jugak. naseb sekarang da xminat sgt solek. huhu

    ReplyDelete
  5. Info yg patut tahu ni terutamanya wanita... naya je klu terjadi apa2 yg tak diingini kat muka kan...

    ReplyDelete
  6. Nice info sis. Kandungan mekap tu pon kena baca jugak kan sebab kang ada yg buh bahan kimia bnyk sgt rosak plak kulit org.

    ReplyDelete
  7. thanks info kak..niesa bab span tu malas betul nak tuka..huhu..pasni kena tuka span baru lah..tktttt..

    ReplyDelete
  8. thanks 4 sharing dear... nak kena buat housekeeping sat kat koleksi make up farah nie.. =D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KRAFTANGAN DARIPADA BATANG AISKRIM

Bila Hati Tersentap !!!

DIY BOTOL PLASTIK