Ulat Beluncas menyerang daun pokok

Sekarang ni musim ulat beluncas..habis daun pokok bunga yang mak tanam di makannya..bukan itu saja..pindah ke pokok lain...banyak pulak tu..

Ulat beluncas jadi rama-rama

Paling teruja Aina dan Anis ...baru pertama kali lihat ulat beluncas..Aina kata ulat ni mata nya macam monster..Macam-macam lah di tanya..Yang penting pelajaran sains untuk mereka..Kitaran hidup ulat beluncas akan jadi rama-rama..Oleh itu kita tak perlu melawat Taman Rama-Rama kerana, Opah dan Tok Dad dah ternak ulat beluncas..Terdiam seketika Aina dan Anis..


Ulat beluncas jadi rama-rama





Ulat beluncas jadi rama-rama


Baru perasan sepanjang jalan dari Sungai Tua ke Ulu Yam Bharu, banyak sangat rama-rama kuning pada waktu tengahari..terfikir banyak nya ulat..


Comments

  1. Biase ulat beluncas keluar ni sbb musim hujan kan? Huhu..dulu uma ana ade waner hitam sekor, dua oren. Geli jugak tengok ulat beluncas nih.

    ReplyDelete
  2. Oooo..no wonder banyak rama-rama kan...mesti banyak tanaman rosak nanti...

    ReplyDelete
  3. erkkss..niesa dh lama x tgk ulat beluncas..kihkih..eii..rasa geli plak tgk gmb tu..byk pulak..aduiii

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KRAFTANGAN DARIPADA BATANG AISKRIM

Bila Hati Tersentap !!!

DIY BOTOL PLASTIK